Henry Purcells Dido og Æneas:
Operaen Dido og Æneas er kendt som Purcells absolutte hit. På alle verdens operascener flokkes divaer og dristige instruktører om det skæbnesvangre møde mellem Dronningen Dido og helten Æneas. De er begge både magtfulde og magtbegærlige, men som sårbare mennesker også lette for drilske guder at lege med. Og selvom højdepunktet uden tvivl er den gudesmukke arie ”Didos klage”, så er der meget mere at komme efter!
Den engelsk komponist Henry Purcell skrev operaen i slutningen af 1600-tallet – men dele af værket findes ikke længere. Måske derfor er Dido og Æneas tidløs! De tomme pladser giver mulighed for store variationer, så den kan blive et drama vi også i dag kan spejle os i.
Fortællingen tager sit udspring i den romerske digter Vergils store epos Aeneiden, som dog mest fokuserer på Æneas, helten, der efter Trojas fald drager mod Italien for at grundlægge et nyt storrige – Rom. Purcells opera interesserer sig dog hverken for krigen i Troja, tabet af den, for den farefulde rejse over Middelhavet eller for erobringen af den nye verden: den interesserer sig for Dronning Dido – for det øjeblik hvor hun møder og forelsker sig i Æneas. Deres skæbner flettes sammen for en stund for atter at blive revet fra hinanden igen.
OM Den Ny Operas opsætning:
Bjarte Eike er med sit orkester Barokksolistene tilbage i Esbjerg, og som sædvanligt er intet som det plejer at være, når de går på scenen. For på scenen kommer de! Musikerne vil i denne opsætning indgå som skikkelser i fortællingen og levere autentiske klange til både festen og den frygtede afsked. Det giver god mening, for nok handler Dido og Æneas om mytiske heltes stormfulde forelskelse, men den rummer også en festlig og farlig samklang af sømandssange, danse og hekse og troldkvinder, der spår. Det garanterer Barokksolistene, der bla. med deres Alehouse Sessions gennem et årti har sat ild til den klassiske musikscene. Hør her deres version af arien ”Oft She Visits” fra Dido og Aeneas på deres senest CD.
Forestillingens mange tråde vil den norske instruktør Erlend Samnøen samle til en både gribende og underholdende fortælling. Han har sin professionelle baggrund i ballet, men står i dag som instruktør bag nytænkende teater- og operaopsætninger på scener som Nationaltheatret og Black Box teater i Oslo og Operaen i Kristiansund. Eike og Samnøen oplevede for øvrigt stor succes med deres opsætningen af Shakespeares En Midsommernats Drøm i 2019 på Haugesund Teater i Norge, og fik følgende ord med på vejen i en anmeldelse i NRK:
”Det som imponerer mest, er hvor lett og naturlig musikken får være drivkraft i det som skjer. Hver frase har en karakter, en følelse, et temperament og en vilje. Kvaliteten på det barokksolistene og Bjarte Eike gjør er skyhøy og lekende lett på samme tid.” (nrk.no/anmeldelse)
Dronning Dido synges af den engelsk stjernesopran Mary Bevan, som i hjemlandet er berømt for sit ”dramatic wit and vocal control”. Mary vil uden tvivl tage alle med storm. Hun har vundet flere priser og hendes travle kalender vidner om en forkærlighed for tidlig musik, men også en utroligt stor spændvidde som sanger fra oratoriepartier af Bach og Händel til sange af Kurt Weill og Alban Berg, og i rollen som Eurydike i Glucks opera Orfeus og Eurydike mm.. Lyt til hende synge Händels ”Lascia la Spina” her.